Erfarenheten säger åt mig att om jag har strumpor på mig när jag sover på natten kommer jag drömma mardrömmar. Det glömmer jag bort ibland, så också natten till idag.

Jag drömmer om att någon i min bekantskapskrets har gett mitt mobilnummer till en man, som är väldigt intresserad av att lära känna mig. Han ringer och skickar sms ibland, och vi pratar en del. Det eskalerar, jag får sms nästan varje dag, och han undrar varför jag inte svarar i telefon. Jag försöker lägga på, undvika honom så han förstår att jag inte vill ha någon mer kontakt. Får fler och fler sms, ofta många på rad, ett ord i varje. Jag märker att jag inte längre kan välja att lägga på när han ringer, samtalet besvaras automatiskt vare sig jag lägger på, trycker på skärmsläckare eller svarar.

Sen börjar han skicka saker hem till mig, små presenter trillar ner genom brevinkastet dagligen. En kväll är det en stor hög som ligger innanför dörren, så jag kan inte stänga den. Jag känner mig extremt pressad och rädd, det finns inga gränser för vad han skulle kunna hitta på längre. Han är ömsom aggressiv, ömsom kärleksfull i sin kontakt och jag känner mig jagad. Plötsligt, när jag försöker kasta ut paketen och breven ut ur lägenheten igen så öppnas dörren, och där står han.

Här blir jag så himla rädd att jag tvingar mig själv att vakna. När jag blundar igen tror jag att han ska stå framför mig så fort jag öppnar ögonen. Jag lugnar mig själv till söms genom att spela musik på mobilen. Den ger mig för övrigt såna obehagskänslor, eftersom den var en sån central del av det obehagliga som hände i drömmen.

När jag berättar om detta för kompisar i skolan, undrar en av dem om jag sett något på tv-programmet Stalkers. Inte alls, säger jag. En kille gjorde nämligen exakt det, säger hon. Skickade tiotals sms med bara ett ord i varje.

Så nu sitter jag här, ska strax somna i min säng igen. Jag tänker på att många människor, kvinnor, lever på det här sättet. Varje dag, på riktigt. När jag flyttar till Eksjö igen har jag bestämt mig för att engagera mig i en kvinnojour. Min dröm är någon annans verklighet. Jag är så glad att jag kunde vakna.

mvh, Lova

