Jag skulle ta lite hämtmat från thai-stället på vägen hem från stan. Fia hade rekommenderat papayasalladen, så det beställde jag. På restaurangen svarade dom då ungefär att den var väldigt stark.
”vill du ha den..mindre stark?”
”ja, jo det kan jag ta. antar jag”
”vi gör den till dig…lagom. Blir det  bra?”
”haha, ja lagom blir bra.”

När jag sen hämtar maten säger dom att det oftast är asiater som beställer det här, de verkar glada över att jag ska testa den, och att min svenska kompis rekommenderat den till mig.

Det jag ville säga var att i min åsikt har kommit väldigt långt i sin integration om man använder ordet lagom för att beskriva styrkan på en kryddning. För det säger ju egentligen ingenting, men räcker gott och väl för att kommunicera en känsla som vi andra gärna accepterar.

Hur maten var? Väldigt väldigt väldigt stark. Pausar tio gånger mer än jag äter. Men det tänker jag inte låta dom veta…

mvh, Lova

