Idag har jag gått igenom alla de klassiska stadierna av sinnestillstånd som ingår på en helt ledig dag. För framtida referenser är dessa – samt ungefärliga tider – listade nedan.

Morgonmys pågår tidigast från kl 7 till ca  kl 11-15. Under denna tid är jag fullt tillfreds med tillvaron och njuter av att jag inte har någonstans att vara. Här görs sällan många knop eller några barn, men jag lever här i förvissningen att det ”nog ska komma senare” (=en fåfäng förhoppning, händelser sker inte om jag inte själv initerar några tyvärr)

Därefter anfalls jag av ångest där jag ifrågasätter allt, exempelvis varför jag inte gjorde mer av min dag. Detta stadie inträder plötsligt någonstans mellan 11-15 och pågår fram till kl 16-20. Under dessa timmar vandrar jag planlöst i mitt hem och lyfter håglöst på diverse påbörjade projekt utan att ha viljan eller orken att ta dem till mig. Stadiet påbörjas ofta av insikten att det är dags att äta mat, inte helt sällan som en följd av att jag ätit fem kakor, en halv påse chips eller stora mängder russin och mandlar.

Min dag avslutas i ett tillstånd av acceptans då kvällsfriden sätter in. Det innebär att jag har förlikat mig med det faktum att dagen gick till spillo, men det är först här jag också kan uppbåda energi nog att bli produktiv och kreativ. (bevis 1: detta blogginlägg) Kvällsfriden är en naturlig del av alla mina dagar, och ett önskvärt sinnestillstånd. Det infaller från kl 16-20 och kan pågå till 22-01.

Allra helst avslutas det med att jag somnar men i vissa fall kan ångest återigen falla på vilket lägger en skugga över hela dagen. Vad som framkallar denna sena ångest är avsaknad av kontakt med yttervärlden samt bortglömda göromål och uppgifter. Detta kan alltså avhjälpas om jag inser konsekvenserna i tid, men när ångest inträtt kan bara ett lugnt sinne och minimal tankeverksamhet avhjälpa.

mvh, Lova

