Duktig tjej! Gissade många rätt på Academy Awards-vinnarna ju!

Bara för det så ska jag återge några av mina gissningar – med gårdagens tänkta motivering.

Actor in a Leading Role
Bradley Cooper  – Silver Linings Playbook
Daniel Day-Lewis – Lincoln
Hugh Jackman – Les Misérables
Joaquin Phoenix – The Master
Denzel Washington – Flight

Jag hade rätt. Motivering: Han vinner alltid allt. Välförtjänt

 

Actress in a Leading Role
Jessica Chastain – Zero Dark Thirty
Jennifer Lawrence – Silver Linings Playbook
Emmanuelle Riva – Amour
Quvenzhané Wallis – Beasts of the Southern Wild
Naomi Watts – The Impossible

Jag hade rätt. Motivering: Jag älskar henne i  Hunger games, och hennes röst är helt fantastisk

 

Actor in a Supporting Role
Alan Arkin – Argo
Robert De Niro – Silver Linings Playbook
Philip Seymour Hoffman – The Master
Tommy Lee Jones – Lincoln
Christoph Waltz – Django Unchained

Jag hade rätt. Motivering: Waltz+Tarantino=sant. Precis som förra året

 

Animated Feature Film
Brave – Mark Andrews and Brenda Chapman  
Frankenweenie – Tim Burton
ParaNorman – Sam Fell and Chris Butler
The Pirates! Band of Misfits – Peter Lord
Wreck-It Ralph – Rich Moore

Jag hade rätt. Motivering: Jag läste någonstans att hennes hår ser ut som riktigt hår när det blåser i det.

Cinematography
Anna Karenina – Seamus McGarvey
Django Unchained – Robert Richardson
Life of Pi  – Claudio Miranda
Lincoln – Janusz Kaminski
Skyfall – Roger Deakins

Jag hade rätt. Fråga mig inte varför.

 

Documentary Feature
5 Broken Cameras – Emad Burnat and Guy Davidi
The Gatekeepers – Dror Moreh, Philippa Kowarsky and Estelle Fialon.
How to Survive a Plague – David France and Howard Gertler
The Invisible War – Kirby Dick and Amy Ziering
Searching for Sugar Man – Malik Bendjelloul and Simon Chinn

Jag hade rätt. Motivering: Heja Sverige!

 

Makeup and Hairstyling
Hitchcock – Howard Berger, Peter Montagna and Martin Samuel
The Hobbit: An Unexpec. – Peter Swords King, Rick Findlater and Tami Lane
Les Misérables – Lisa Westcott and Julie Dartnell

Jag hade fel. Anledning: De kommer ge alla statyetterna till Hobbit när den sista filmen i triologin kommer ut. Borde jag har förutsett. Samt att de ser jävligt bleka ut i les Mis, och det måste vara svårt att sminka.

 

Music Original Song 
”Before My Time” from Chasing Ice Music and Lyric by J. Ralph
”Everybody Needs A Best Friend” from Ted Music by Walter Murphy; Lyric by Seth MacFarlane
”Pi’s Lullaby” from Life of Pi Music by Mychael Danna; Lyric by Bombay Jayashri
”Skyfall” from Skyfall Music and Lyric by Adele Adkins and Paul Epworth
”Suddenly” from Les Misérables Music by Claude-Michel Schönberg; Lyric by Herbert Kretzmer and Alain Boublil

Jag hade rätt. Motivering: Den enda sången med text som man minns, och en låt som faktiskt gått på radio världen över. Samt att Adele är musikvärldens Daniel Day.Lewis. Vinner allt,

 

Short Film Animated
Adam and Dog – Minkyu Lee
Fresh Guacamole – PES
Head over Heels – Timothy Reckart and Fodhla Cronin O’Reilly
Maggie Simpson in ”The Longest Daycare” – David Silverman
Paperman – John Kahrs

Jag hade rätt. Motivering: Alla titlar som innehåller ordet ”man” tilltalar män. Män sitter i akademin och röstar. Solklart.

 

Sen så var ju pausunderhållningen undefär lika tråkig som vanligt, men värst var ändå tyvärr programledaren. Vill inte sprida det ytterligare egentligen, men… Satan

 

mvh, Lova

 

