Jag blir som sagt riktigt imponerad över vad ni har lyckats åstadkomma i ert fina hus än så länge! Nu är det dags för er att lägga ribban högre.. ; )

Jag brukar kolla på tv-programmet Grand Designs som går på svenska kanal nio. Det är några pinnhål vassare än ett vanligt ”äntligen hemma”, och programledaren Kevin McCloud har ofta fått oss att skratta eftersom han inte försöker ställa sig in eller ljuga för dem vars projekt han besöker. Han tittar lurigt på dem när de säger att ”vi ska bli klara inom tre veckor”, och svarar ”men… ni har ju inga golv än? Det här kommer ni aldrig att hinna!” och höjer ett ögonbryn och tittar rätt in i kameran.  Synd för er, men han berättade faktiskt för er redan innan ni satte igång att ni hade tagit er vatten över huvudet.

Så idag. Jag och Erik tittar på ett avsnitt där jag blir tvungen att blunda ibland för det är bara   f ö r   m y c k e t. Titta själva HÄR. Det är ett omöjligt projekt som innehåller alla ingredienser för att misslyckas. Väggar av glas. Kulturmärkt byggnad. Bygga på höjden. Inte tillräckligt med pengar från början. Äger inte den omgivande marken.

En sak gör de ändå rätt. De kastar pengar på problemet. Jag har inte hittat några exakta summor, men av vad de sa – och inte sa – i slutet av programmet rör det sig omkring 2 miljoner pund. Såatteeh.

Jag ska inte berätta hur det går, men det är ett avsnitt väl värt att titta på, om så bara för att få en glimt av hur det känns att försöka göra något som är omöjligt. Frivilligt.

mvh, Lova

