Politikernas guldkantade pensioner ska stoppas, skriver SVT. Så dags nu, tänker jag. Deras mycket modiga och framåtskridande granskning från 2012 har gett resultat, grattis! Men hur länge har detta system pågått? Jag menar, när det grävs fram skattefusk, betalsex, svartstäderskor och privata problem på löpande band under många årtionden. Vem har valt att utesluta denna förmån, som ett föremål för granskning? Hur många personer har vetat om politikernas pension, och tyckt att det verkar vara en skön grej som de väl förtjänar? Jag väljer att tro att ett enda debattinlägg, till och med på flashback, kunde ha satt igång en undersökning mycket tidigare!

I artikeln står det också att många partier trycker på att ett nytt avtal även ska gälla retroaktivt. Jag ser gärna att de retroaktiva politikerna själva inser hur osnyggt det skulle verka att behålla sin pension och vägrar ta emot mer.

För hörni. Ska det verkligen krävas en månatlig pension som muta för att vi ens ska överväga att bli politiker? Jag tror snarare att det har med brist på åsikter och övertygelse att göra.

mvh, Lova

